EKO ŠOLA KOT NAČIN ŽIVLJENJA
Eko šola kot način življenja nam ponuja in daje možnost, da se spremenimo v
odnosu do narave in ohranimo to kar še imamo danes. Izvajanje projekta Eko šola
kot način življenje je pravzaprav prijazen odnos do narave in hkrati naš način
življenja. Preko tega projekta ozaveščamo tudi naše starše in ostale krajane
o pravilnem ravnanju z okoljem. Ob delu smo prezkušali sebe, koliko poznamo
ekološke probleme in odkrivali dejanske probleme v našem okolju v KS Bistrica
ter iskali načine, kako jih odpraviti. V letu 2001/2002 smo zajeli v program
tematski sklop odpadki.
Skupaj z učenci in krajani smo se aktivno vključevali v projekte na nacionalni ravni. Tako smo v času (od 17. do 23. septembra) mednarodnega projekta "OČISTIMO SVET" zbirali stara zdravila in izrabljene baterije. V tednu "VSE ŽIVLJENJSKEGA UČENJA" v mesecu oktobru smo predstavili program Eko šole staršem, izpeljali sestanek ekoprogramskega sveta in izvedli naš prvi Eko dan, na katerem smo proučevali stanje onesnaženosti v našem kraju. Zaskrbljeni smo zaradi številnih odlagališč, ki so v bližini vodnih virov. Vsa odlagališča smo poslikali, opisali njihovo sestavo in označili mesta na krajevnem zemljevidu. Tako zbrano gradivo smo posredovali predstavnikom občine. Upamo da so že poskrbeli za njihovo sanacijo.
Skrbeli
smo za urejeno šolsko okolico, postavili smo Eko koše in tudi Eko varuhe. Zbirali
smo odpadke usnja, star papir, odpadno blago in embalažo vžigalic ter sira in
iz njih naredili uporabne predmete. Poslušali smo predavanje o ravnanju z odpadki
in spoznali način ločenega zbiranja odpadkov, ki ga že izvaja Komunala Saubermacher.
Vključili
smo se tudi v spomladansko očiščevalno akcijo, organizirano na občinski ravni.
Skupaj s starši in predstavniki društev smo očistili vse obcestne površine.
Hkrati pa smo zbirali tudi star papir. V razredih, pisarni in kuhinji smo nastavili
eko koše za papir. Kar veliko se ga je že nabralo. Skozi druženje ob delu smo
razvijali tudi pozitivne medsebojne odnose in odnos do narave. V šolskem letu
2002/2003 nadaljujemo z delom na temo odpadki, hkrati pa ob tem posvečamo
veliko pozornost medsebojnim odnosom, strpnosti in sprejemanju drugačnih od
nas.
Uresničevanje sedem korakov do Eko šole:
1. Korak
Eko programski svet je bil ustanovljen 18. 09. 2001. Sestavljajo ga učenci, učitelji, vzgojiteljica, član sveta staršev, predstavnik KS in predstavnik občine Črenšovci in ravnateljica..
Eko programski svet je zasedal 2 krat letno:
- 17. 10. 2001 - sprejem programa projekta
- 11. 04. 2002 - evalvacija projekta
2. Korak
Analizo stanja v okolju smo izvedli v okviru Eko dneva 17. oktobra 2001. Analiza stanja je zajemala:
- raziskave onesnaženosti zraka
- kemijska analiza vode reke Mure in mrtvice Bobri
- popis divjih odlagališč in analiza odpadkov
- viri energije
Rezultati analize:
- zrak - meritve so pokazale, da so v ozračju saje. Največ jih je v času prometnih konic (ob 6.30 in 15.00-15.30). V tem času se poveča tudi količina izpušnih plinov;
- voda - kaže se povečana količina nitratov in nitritov;
- odpadki - odkrili smo 12 divjih odlagališč, ki se nahajajo predvsem v gozdu ob gozdnih poteh v bližini vodnih virov. Prevladujejo gradbeni, biološki, plastični in kosovni odpadki. Na 6 odlagališčih pa smo našli tudi nevarne odpadke (akumulatorje, embalažo od pesticidov, mineralnih olj in zdravil);
- energija - kot energetski viri za ogrevanje prevladuje fosilno gorivo - olje. Izgorevanje fosilnih goriv pa sprošča poleg ogljikovega dioksida še žveplov dioksid in s tem močno onesnažuje zrak.
Predlogi ukrepov za izboljšanje stanja:
- opozoriti svetovalno službo za kmetijstvo, naj omeji porabo umetnih gnojil in prav tako naj nadzira porabo pesticidov in herbicidov pri kmetovalcih. Preko učencev vplivati na starše, da naj omejijo porabo škropiv in gnojil,
- izobraževati občane in učence o nevarnosti malomarnega odmetavanja nevarnih in drugih odpadkov v okolju,
- informirati občane in učence, da lahko vračajo zdravila v lekarno,
- zbiralne akcije odpadkov, ki jih lahko vrnemo v industrijo,
- izobraževati učence in starše o ravnanju z odpadki
- informirati občane o tem, da fosilna goriva močno onesnažujejo zrak in da je potrebno preiti na bolj čisto gorivo - za sedaj je to plin. Za poletni čas je potrebno električno energijo za ogrevanje vode zamenjati s sončno energijo.
3. Korak
Na osnovi analize smo izdelali delovni program šole, ki zajema:
- kratkoročne cilje
- dolgoročne cilje
Upoštevali smo, da je najbolj pereč problem "problem odpadkov", zato smo največjo pozornost namenili njim, nato vodi in energiji.
Kratkoročni cilji (v 1 letu):
- izobraževati starše in učence o nevarnost odpadkov in ravnanju z njimi
- organizirati humanitarne akcije zbiranja starega papirja in izrabljenih baterij
- navajati učence o koristni uporabi odpadkov (papir, lepenka, tekstil, plastenke,...)
- organizirati očiščevalne akcije v okolici šole, KS, občine in vzgajati učencev s ciljem, da bi bilo potreb po teh akcijah vedno manj
- posredovati analizo stanja v okolju občini Črenšovci z namenom da poskrbijo za sanacijo divjih odlagališč
- varčevanje z vodo - zapiranje pip, opozarjanje drugih o tem
- varčevanje energije - ugašanje luči, zapiranje vhodnih vrat pozimi, zračenje s prepihom
- uvesti varuhe okolja, ki skrbijo in opozarjajo na onesnaženost šolske okolice
- obveščanje v medijih kot so časopis Vestnik, Delo, radio "Murski val" in "Maxi"
- izobraževanje učencev v okviru EKO KVIZA
Dolgoročni cilji (v obdobju 3-5 let)
- zmanjšati količino odpadkov,
- navajanje krajanov na uporabo ekoloških otokov,
- ločeno zbiranje odpadkov,
- vsako leto preveriti stanje onesnaženosti v okolju in rezultate posredovati županu občine Črenšovci,
- nalepiti opozorilne nalepke na stikala in ob vodnih pipah,
- očiščevalne akcije na ravni občine,
- preveriti porabo energije, uvesti varčevalne ukrepe in narediti primerjavo z izračunom prihranka,
- kemijsko analizo pitne vode v primerjavi z analizo 2001/02,
- kemijsko analizo prsti in podtalnice (prisotnost nitratov v podtalnici).
4. Korak
Izbrali smo tematski sklop "ODPADKI". Učenci so se seznanili s pravilnim ravnanjem z odpadki. Prepoznavali so vrste nevarnih odpadkov na terenu in preučevali nevarne učinke na okolje. Organizirali smo zbiralne akcije papirja, izrabljenih baterij in zdravil v šoli. Organizirali smo delavnice "Uporabni izdelki iz odpadnih materialov". Izvajali očiščevalne akcije v okolici šole. Izdelali in nastavili smo svoje eko koše. Skrbeli smo za urejenost učilnic in šolskih površin. Zbrali in uredili smo ekološka pravila ravnanja in obnašanja v okolju ter jih zapisali v EKO LISTINI.
5. Korak
Koordinatorka je skupaj z učenci iz ekoprogramskega sveta beležila že izvedene aktivnosti in sproti obveščala učence in starše, kaj se bo dogajalo v prihodnjem mesecu. Eko programski svet je spremljal potek projekta in preverjal ali je zastavljeno delo bilo realizirano.
6. Korak
Učenci so vestno pisali prispevke in jih objavljali Vestniku in Delu:
- o odkrivanju divjih odlagališč in njihovi nevarnosti za okolje,
- o uspešnih zbiralnih akcijah zdravil in baterij,
- o delavnicah, na katerih so skupaj s starši izdelovali uporabne predmete iz odpadnih materialov,
- o pustovanju v pustnih maskah čebelic, marjetic, gozdnih živali, dreves in metuljev,...,
- o uspešno opravljeni očiščevalni akciji v Bistrici
Svoje celoletno delo smo predstavili v programu ob slavnostnem podpisu EKO LISTINE in video posnetek predvajali na lokalni TV postaji STUDIO AS.
7. Korak
Skozi ta projekt smo dokazali sebi in drugim, da smo pripravljeni hoditi po skupni poti z naravo. Svojo pripravljenost smo potrdili s podpisom EKO LISTINE na dnevu odprtih vrat, 19. aprila 2002. V potrditev, da je šola s svojim delom uresničila vseh 7 korakov do eko šole, smo 5. junija 2002 prejeli EKO ZASTAVO. Slavnostna podelitev je bila v Cankarjevem domu v Ljubljani.
Marija Seršen, koordinatorka projekta